Wat is je verdienmodel?


Wat is je verdienmodel?

Mijn lieve vriendin en talentvol fotograaf Renate Vries en ik lanceerden vorige week Humans of Zwolle. We gaan op pad, schieten plaatjes, voeren gesprekken en delen al die mooie, gewone, gekke, bijzondere, kleurrijke en alledaagse mensen van Zwolle op Facebook, Twitter en Instagram.

80 likes per dag

Binnen 2 dagen stonden we in de krant en er komen gemiddeld 80 likes per dag bij. Mensen van Zwolle vinden het blijkbaar net zo leuk als wij om kennis te maken met mensen van Zwolle. Wij stuiteren van enthousiasme en appen elkaar bij elke nieuwe like. Binnen een dag kregen we een bericht van iemand die toch echt vond dat we de burgemeester in beeld moesten brengen: “Dat wil hij wel, zo is hij!” Een dag later werd aan mij gevraagd: “Dat loopt lekker, maar wat is je verdienmodel?” En weer een dag later riep iemand: “Wat een goed idee! Hier moet je subsidie voor aanvragen!”

De burgemeester in Humans of Zwolle

Ik geloof direct dat onze burgemeester Henk Jan Meijer openstaat voor een praatje en een plaatje. Maar dat is nou net niet het idee achter Humans of Zwolle. Het gaat niet om de burgemeester (sorry, burgemeester) of om andere bekende Zwollenaren. Het gaat juist om al die mensen die 'gewoon' in Zwolle wonen, werken, winkelen, studeren of er om wat voor reden dan ook zijn. Elk mens heeft een verhaal en al die mensen samen maken de stad. En als we toevallig een keer de burgemeester tegenkomen in onze mooie stad, dan zijn wij de beroerdste niet en mag hij ook op de foto. Net als al die andere mensen van Zwolle.

Ons verdienmodel

Ja, wij hebben een verdienmodel. Onze omzet bestaat uit energie, mooie gesprekken en veel likes. We delen ons enthousiasme waardoor we de omzet verdubbelen. We investeren in ruimte voor onze passie en onze creativiteit. De winst bestaat uit blije mensen en daar worden wij blij van. Is dat niet het beste verdienmodel ooit?

Subsidieaanvraag

Subsidie aanvragen, zou dat wat voor ons zijn? Voor een betere fotocamera? Een fancy zoomlens? Een strakke laptop? Voor het laten ontwerpen van een flitsende huisstijl en het bouwen van een kekke website? Ja, dat zou kunnen. Maar hoe dan? Waarschijnlijk door bergen ingewikkelde formulieren in te vullen, onze aanvraag te verdedigen voor mensen die allerlei bezwaren opwerpen, beren op de Zwolse weg zien en met een waslijst aan voorwaarden komen. LEAN werken, een ROI berekenen en SMART doelstellingen formuleren... Die tijd kunnen we beter besteden aan de mensen van Zwolle. Want had ik al gezegd dat we daar blij van worden?

Ondernemen doe je met je hart

De kachel moet natuurlijk branden, maar soms moet je als ondernemer dát doen waar je hart sneller van gaat kloppen. Dat levert niet altijd geld of nieuwe klanten op, maar iets veel waardevollers: energie en inspiratie. Voor jezelf én voor je bedrijf. 

Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?  

De mooie foto is natuurlijk van ©Renate Vries 

Reageer